روستای صادق آباد

ساحل زیبای زاینده رود - باغبادران

روستای صادق آباد

ساحل زیبای زاینده رود - باغبادران

علم و دانش در صادق آباد

طبق تحقیق بعمل آمده از تعدادی از اهالی روستا اولین کلاس درس در سال 1322 شمسی به همت ، عنایت اله سهراب ارباب وقت صادق آباد در محل خانه ارباب تشکیل شده است . دانش آموزان این کلاس متولدین سال 1312 ببعد بوده اند . شهریه کلاس مذکور دو ریال بوده که یک ریال توسط دانش آموزان پرداخت می‌شده و یک ریال نیز توسط ارباب پرداخت می شده است. اولین معلم کلاس آقای ناصر روحانی بوده که از نجف آباد به صادق آباد می آمده است .

دانش آموزان کلاس از روستاهای کته شور ، دورک ، حاج الوان ، زردخشوئیه ، آیدغمیش به صادق آباد می آمدند .

عنایت اله سهراب تیمسار ارتش بوده و ارباب و مالک 50% صادق آباد بوده است و مالک 50% دیگر صادق آباد دو نفر به نام های سعیدپور و نورده اهل اصفهان بوده اند .

در سال 1338 دبستان دولتی صادق آباد رسماً افتتاح شده که محل دبستان دولتی نیز خانه ارباب بوده است. اولین معلم این مدرسه آقای ایرج مختاری ؛ احمدآقا مختاری و سپس بهرام مودت که سپاه دانش قدیم بوده است و خدمات خوبی در روستای صادق آباد داشته است بوده اند .

در حال حاضر از زمین خانه ارباب  بعنوان پارک بازی استفاده می شود که وسایل بازی کودکان در آن نصب شده اند .

از خدمات ارزنده بهرام مودت می توان به خراب کردن حمام خزینه ای قدیمی و احداث حمام دوشدار در سال ۱۳۴۲ اشاره نمود . همچنین ایشان اقدام به ساخت غسالخانه در کنار حمام نموده که از آب گرم حمام جهت استفاده غسالخانه استفاده می شده است.

صادق آباد - موقعیت جغرافیایی

روستای صادق آباد از روستاهای دهستان چم رود می باشد . دهستان چم رود در مرکز بخش باغ بهادران و در حاشیه زاینده رود واقع شده است .

این روستا از سمت جنوب و غرب و شمال غربی به رودخانه زاینده رود ، از شمال به صحرای آیدغمیش و از سمت شرق به روستای کته شور و باغات دره لاجرستان منتهی می باشد .

در سالهای گذشته اکثر اهالی این روستا بخاطر نبودن امکانات رفاهی و آموزشی کافی برای زندگی به شهرهای زرین شهر و اصفهان مهاجرت کرده اند .

زمینهای کشاورزی صادق آباد از آب رودخانه  زاینده رود آبیاری می شوند و از محصولات آن می توان به گردو و آلوچه اشاره نمود . آلوچه صادق آباد در استان اصفهان معروف می باشد .

راههای ارتباطی روستای صادق آباد از سمت شرق به زرین شهر و از سمت شمال از طریق پل به برنجگان متصل است و از سمت شمال نیز از طریق یک راه خاکی ماشین رو به روستای آیدغمیش متصل می باشد .

در حال حاضر  جمعیت زیادی در این روستا سکونت ندارند و فقط در فصل بهار و تابستان ، روزهای تعطیل و مناسبتهای خاص به این روستا مراجعه می کنند .

 روستای صادق آباد دارای یک باب مسجد ، یک باب مدرسه ابتدایی مختلط ، دارای امکانات برق ، تلفن ، آب آشامیدنی و دو باب مغازه می باشد . اقدامات جهت گازکشی روستا نیز انجام شده است .

دیگر روستاهای دهستان چم رود : دورک ، کته شور ، قلعه ترکی ، حاج الوان ، زردخشوئیه ، خشوئیه، آیدغمیش ، فتح آباد ، برنجگان ، کرچگان ، سعیدآباد ، مورکان ، رحمت آباد ، چم پیر و همام می باشد  


 

زاینده رود

صادق آباد - ساحل زیبای زاینده رود

... پس از راه اندازی پورتال شهرستان لنجان اینجانب نیز تصمیم گرفتم وب سایتی به نام صادق آباد ثبت و طراحی نموده جهت شناسایی روستایمان بر روی اینترنت قرار دهم . در اردیبهشت 1387 نیز عکسهایی از مناظر طبیعی و زیبای صادق آباد تهیه نمودم . اما تا مهرماه سالجاری فرصت نکردم ، وبلاگی بنام صادق آباد ایجاد نموده و در فرصت های آتی وب سایت را نیز ثبت و طراحی نمایم.

طبق بررسی هایی که بعمل آوردم نتوانستم منبع کاملی از قدمت روستایمان بدست آورم . مهمترین منبعی که می توان به آن اشاره نمود کتاب شیخ بهایی در آئینه عشق نوشته اسداله بقایی می باشد که تصویر نسخه سیاقی طومار منسوب به شیخ بهایی مربوط به سال 1307 شمسی است که قرار تقسیم آب رودخانه زایتده رود بین زارعین لنجان و النجان می باشد اشاره نمود.

طبق گفته اهالی از زمانی که رودخانه زاینده رود از این محل عبور می کرده این روستا وجود داشته و توسط فردی بنام صادق فرزند خواجه محب ، آباد شده و در طومار منسوب به شیخ بهایی نیز صادق آباد خواجه محب نام برده شده است .

لازم می دانم از آقای نعمت اله بهرامی که کتاب مذکور و مطالبی را اختیار اینجانب قرار داد تشکر نمایم . و امیدوارم تمامی دوستان و همشهریان هرگونه مطلب و منبع موثقی دارند را ارائه نمایند تا در وبلاگ درج شود .